Prilika za romantičan vikend u Torinu

Legende Rally svijeta na jednom mjestu.

*u tekstu je velik broj slika od kojih su neke u većoj rezoluciji nego što bi trebale biti kako mogli bolje prikazati detalje, tako da molimo za strpljenje prilikom učitavanja.

O čemu se radi?

Riječ je o najstrašnijem periodu u automobilizmu od trenutka kada su izumili kotač. Period čije snimke lede krv u žilama, a dereguliranost i nedostatak pravila i najvećim liberalima stavlja upitnike na glavu. Radi se o Delti, Stratosu, 205-ici, Miniju, ‘petici’ Turbo i mnogim drugim kultnim Rally automobilima na jednom mjestu! Izložba The Golden Age of Rally na jedno mjesto okuplja najveće legende WRC divljine prošlog stoljeća.

Gdje?

Izložba se nalazi u muzeju automobila u talijanskoj auto-moto prijestolnici, Torinu. Traje od 27.10.2022. do 02.05.2023. što znači da imate dovoljno vremena da se izorganizirate i odradite Torino-Milano vikend, Torino za vas, Milano za djevojku/ženu.

Koliko mi vremena treba?

Rally dio uzet će vam sigurno 1 sat, ali bez problema možete bauljati od auta do auta i preko 2 sata. U kombinaciji sa stalnom postavom odvojite barem 3 sata za proći sve u miru.

Koliko košta upad?

Upad u MAUTO (Museo Nazionale dell’Automobile Torino) gdje se nalazi Rally postava je max 16 € po glavi. To se može reducirati na niz načina, a najbolji je ako ćete posjetiti još neki muzej ili izložbu pa kupite Piemonte karticu koja vam većinu tih muzeja reducira na par € po glavi.

Isplati li se?

Apsolutno da. Samo na kratko pogledajte slike koje se nalaze niže i sigurni smo da ćete baciti oko na apartmane u Torinu ili okolici.

Kakav je gift shop?

Poprilično dobar. S obzirom na to da je izložba u MAUTO-u koji ima sjajan gift shop sam po sebi, pa je Rally dio, iako skroman, sjajan dodatak. Što se cijena tiče, poprilično su visoke. Knjižica koja sadržava fotke auta na izložbi je ugodnih 25 €. Razmišljali smo provući na R1…, ali nismo. Možda nam je žao.

Kako bi bolje dočarali dojmove, provest ćemo vas ukratko kroz postavu.

Ovdje bi se trebao nalaziti spoiler alert, ali slike nikada ne mogu dočarati stvarnost kada je riječ o ovako kultnim automobilima, pa ćemo ukratko objasniti postavu i provesti vas kroz kat na kojem se nalazi izložba.

Rally dio nalazi se u prizemlju muzeja, mi smo prvo odradili gornje katove, a tek na samom kraju se spustili niže. Da smo se unaprijed pripremili zasigurno bi istog trena trčali u donji dio, ali ovako je to došlo kao šlag na tortu. U teoriji bi prvo pisali o samom muzeju i dojmovima stalne postave, ali s obzirom na to da se radi o privremenoj izložbi koja traje do 5. mjeseca ove godine, odlučili smo se prvo dotaknuti toga, a kasnije ispričati dojmove ostatka muzeja.

Na ulazu se nalazi konstrukcija koja podsjeća na startnu liniju te predstavlja početak izložbe. Prvi automobil koji ćete vidjeti je Mini Cooper S, te za njim slijede Ford Escort, Porsche 911, Lancia Fulvia, Fiat 124 Spyder i nazire se Alpine Renault. Hodamo i razmišljamo si kako smo definitivno trebali prvo ići dole i kako je zanimljivo vidjeti ove automobile uživo. ŠOK 1 - nakon Alpinea u redu stoji onako nevino i skromno u ćošku, Lancia Stratos. Glavom, bradom, podignutim svjetlima i žutim felgama. Slikamo i razmišljamo može li bolje.

Nastavljamo čitajući po zidovima o povijesti Rally utrka i pričama koje pokazuju kakva je divljina Rally svijet tih godina bio. ŠOK 2 - u sljedećoj prostoriji stoje dvije legende. Lancia Rally 037 i Audi Quattro. Gledamo i ne vjerujemo. Lupkamo se bocama vode po glavi kako bi se uvjerili da se ne radi o snovima i da nećemo morati čistiti posteljinu ujutro. Tražimo auspuh i kut u kojem nas kamere ne mogu vidjeti da guramo prste u otvor jer smo vidjeli kako Juraj Šebalj i Mat Watson to rade i kako tamo unutra sigurno ima nešto zanimljivo.

Za sve one koji nikada nisu imali priliku sjediti u jednom od ovih automobila i zanima ih kako miriši unutra, osjećate se kao da ste upali u cisternu punu goriva. Možda nije u svakom tako, ali i 037 i Quattro bacali su isti vonj.

Za sve one koji se pitaju kako smo uspjeli osjetiti miris unutrašnjosti, recimo da ako u talijanskim novinama vidite kako je netko gurao glavu kroz sićušne otvore koji se nalaze na prozorima i bio potjeran iz muzeja automobila to bi bili mi. Šalu na stranu, gurali glavu jesmo, izbacili nas nisu.

1984 Lancia Rally 037 EVO2

Sama 037-ica nije bila uspješna kao njen prethodnik, Lancia Stratos, a niti kao nasljednici. S4 je imala više pojedinačnih pobjeda iako se vrlo kratko zadržala na sceni, a Delta Integrale je u potpuno drugom svemiru kada je riječ o broju pobjeda. Zanimljivost kada je riječ o 037-ici jest da je uspjela pomrsiti račune Audiju s Quattrom 1983. godine, te je unatoč tome što je bila zadnji pogon, a Quattro je imao pogon na sve kotače, Lancia je uspjela osigurati titulu. Pored svega toga, ovo nam je jedan od najljepših dizajna automobila koji su ikada napravljeni. Teško je objasniti zašto, ali imao je stari Pininfarina nešto posebno u glavi kada je crtao ove linije.

1981 Audi Quattro GR.4 - A1 GR.B

Audi Quattro GR.4 - A1 GR.B

Audi Quattro jedan je od najpopularnijih i najuspješnijih automobila koji su vozili Grupu B, 23 pojedinačne pobjede, 2 titule konstruktora i Quattro pogon koji je svima zadavao glavobolje (osim Lanciji, naravno ;)). Prvi puta u povijesti WRC-a u utrci je pobijedila žena, sjedeći upravo za volanom Quattro-a.

Nakon što ste odvojili vrijeme da se divite 037-ici i Quattro-u, nastavljate dalje do Fiata 131 koji iako nije danas toliko popularan, bio svojevremeno iznimno uspješan Rally automobil. Također, tu je Renault 5 čija zadnjica i dan danas mami uzdahe mladih promatrača. Odmah pored ‘petice’ nalazi se Delta, samo ne u konfiguraciji u kojoj ju očekujete. Radi se o Safari verziji koja je malo podignuta te ima agresivniji prednji branik za razliku od klasične. Ako Rally Deltu uopće možemo nazvati klasičnom.

ŠOK 3 - U sljedećoj prostoriji krije se krvnik Grupe B, onaj zbog kojeg je cijela priča stala, Lancia Delta S4. 1986. godine nakon nesreće u kojoj su poginuli H. Toivonen i S. Cresto FIA je ubila Grupu B. Delta S4 bila je na glasu kao automobil koji je jednostavno imao previše snage - sa 600 konjskih snaga S4 bila je jednostavno više nego što se moglo kontrolirati.

1986 Peugeot 205 Turbo 16

Peugeot 205 Turbo

Pored mnogih prekrasno dizajniranih Lancia prikrao se jedan ružnjikav i disproporcionalan, ali veoma uspješan Peugeot. 205-ica imala je čak 18 pobjeda u 3 sezone, a u zadnje dvije, 85’ i 86’ je osvojila titulu vozača i konstruktora.

1990 Lancia Delta HF Integrale 16

Lancia Delta HF Integrale 16v

ŠOK 4 - Vrijedan da sjednete i udahnete u miru. Apsolutni pobjednik izložbe, legenda Rally scene, Lancia je**na Delta Integrale. Ponovno se lupkamo bocama, provjeravamo puls i trljamo oči. Automobil koji su vozili D. Auriol i B. Occelli 1990. godine u Monte-Carlu, Sanremu, Korzici i drugim popularnim destinacijama stoji pred nama. Delta je osvojila čak 6 prvenstava zaredom (od 1987 do 1992.) što Lanciji daje čak 10 titula u povijesti Rallyja - idući je Citroen s 8, a imajte na umu da je zadnja titula Lancie bila 1992. godine.

Malo o Delti u brojevima - 46 pojedinačnih pobjeda, 6 titula konstruktora, 4 titule vozačima čini ovaj automobil i Lanciu generalno najuspješnijim proizvođačem i automobilom u povijesti WRC-a.

Uz automobile, u postavi su i kacige, kombinezoni i slična sitna memorabilija.

Puno sreće želimo u potrazi za smještajem u Torinu i kupovini karata za ovu fantastičnu postavu legendi.

PS. Ako se stvarno odlučite za put u Torino, budite slobodni javiti nam se da Vam skratimo posao istraživanja što se sve može vidjeti. 
Previous
Previous

Kontroverzna Tesla Model 3

Next
Next

Ludi VW ID. Buzz