Tradicionalan Daimler Double Six

Nostalgičan luksuz s 12 cilindara

POGLED IZVANA

Tko je danas s nama?

Jedan od automobila koji bi čak i iskusnijim poznavaocima automobila mogao zadati glavobolje prilikom raspoznavanja. Izgleda kao Jaguar XJ i mačka je na haubi, ali svugdje piše Daimler. Danas je na testu Daimler Double Six X305, najluksuznija verzija Jaguarove XJ12 limuzine u kratkoj varijanti. Ovaj ljepotan proizveden je devedesetih godina prošlog stoljeća i trenutno služi kao izložbeni primjerak.

Koliko je prešao?

Iznenađujućih 160 tisuća kilometara stoji na satu što nam govori da je ovaj automobil vjerojatno popio više goriva nego što su njegovi vlasnici uspjeli konzumirati alkohola 90-ih godina.

U kakvom je stanju te koje je boje i veličine?

Kao i svaki stariji gospodin, zatezanje bora i sitni popravci ne bi mu škodili, ali generalno stanje je solidno i sasvim sigurno za vožnju. S ovim automobilom stršat ćete iz parkirnih mjesta standardnih dimenzija, s obzirom na to da je dugačak sitno više od pet metara. Siva boja koja krasi eksterijer definitivno nije naš favorit, ali vjerujemo da prvi vlasnik ovog Daimlera nije htio privlačiti pažnju odabirom neke “luđe” boje poput zelene, koja bi mu zasigurno odlično stajala.

Kakva su svjetla?

Sprijeda stoje četiri karakteristična okrugla kućišta koja čuvaju obične žarulje, dok straga nalazimo trapezoidalna s istom tehnologijom. XJ je od početka sprijeda imao spomenuti dizajn farova koji se kroz godine “modernizirao”, a straga smo se nagledali svakakvih oblika.

Kakvi su kotači?

Kotači karakterističnog dizajna pomalo podsjećaju na one s bicikla te neupitno prikazuju starinski karakter ovog DaimleroJaguara. Veličina kotača je 16” i obloženi su mesnatom gumom profila 225/60 na kojoj striktno piše da se ne smije koristiti na 16.5” kotačima.

Hvata li poglede?

Poglede je hvatao i kada je proizveden, ali kako godine prolaze, tako ih hvata sve više i više.

POGLED IZNUTRA

Kakva su sjedala, volan i ručica mjenjača?

U interijeru prevladava kombinacija drveta i kože, a tek u tragovima nalazi se malo “nužne” plastike. Sjedala su obložena finom bež kožom, električno podesiva i grijana s memorijom te posjeduju potporu za kralježnicu. Volan je podesiv na struju, obložen kombinacijom drveta i kože što je danas vrlo rijetka kombinacija, a ručica mjenjača ima dug hod koji će ostaviti dojam upravljanja građevinskim strojem. Ako ste viša i punija osoba osjećat ćete se kao u luksuznom kavezu. Osim što nema prostora koliko bi očekivali vrlo se nisko sjedi. Također, s ručnom kočnicom ćete imati vrlo prisan odnos s obzirom na to da se nalazi taman uz vaša bedra. Da je riječ o novom automobilu sigurno bi zamjerali manjak prostora, ali svjesni smo da su stariji automobili imali manje prostrane interijere te moramo pohvaliti činjenicu da sjedala i volan možete podešavati u više smjerova.

Gdje mogu pospremiti stvari?

Najviše pretinaca posvećeno je opušcima, a iza njih slijede pića. Vidi se da su u 90-ima prioriteti bili jasno posloženi. Sve ostalo će vam morati stati u pretinac ispred suvozača i ispod središnjeg naslona za ruku, osim sunčanih naočala koje imaju posebni krovni pretinac.

Što ima zanimljivo od opreme?

Automatska klima i tempomat koji su danas standard na ovom su automobilu bili luksuz, kao što je i samozatamnjujuće središnje zrcalo. Zanimljiv je i “valet mode” koji se pali na prekidač ispod centralnog naslona za ruku i brine se za to da nitko ne gleda u pretince koje ne treba kada ostavite automobil ispred hotela s 5 zvjezdica. Prisutan je i krovni prozor koji možete samo “nakriviti” i osjećati se bitno u Kensingtonu. Jedini sigurnosni sistemi koje ćete ovdje pronaći su zračni jastuci za vozača i suvozača te hrpa V12 oznaka kako ne biste zaboravili da ste ipak krema društva.

Situacija na stražnjoj klupi?

Nikako nam nije jasno kako je ovaj automobil bio izbor tolikih punašnijih političara jer straga mjesta nema ni za njihovu ljubavnicu manekenku. Ako ništa drugo, tu su drveni stolići pa se svi možemo praviti kako nešto radimo. Šalu na stranu njihovi Jaguari su bili produžene verzije, a i ljubavnice dovoljno mršave da stanu gdje god treba.

Prtljažnik?

Površina je dovoljna za upis u zemljišne knjige, ali je plitak kao gradski potok jer ispod podnice skriva rezervni kotač pune veličine.

TEHNIČKI PREGLED

Motor, mjenjač, pogon?

Ispod haube nalazi se matematička zagonetka. Kada dignete poklopac, prvo što ugledate je naziv “Daimler Double Six”. Nakon što vam vaš butler-vozač riješi spomenuti zadatak znat ćete da je riječ o Jaguarovom V12 motoru s 315 konja. Pogon je na stražnje kotače i prenosi se putem automatskog mjenjača s četiri brzine.

Što nam kaže rezervoar?

Puno govori jer se stalno družimo s njim na benzinskim postajama. U njega stane 81 litara goriva kojeg njegov dvanaestcilindrični kompić popije oko 20L na 100km.

ZANIMLJIVOSTI

Može li se voziti svaki dan?

Svakodnevni život s ovakvim automobilom je skupa priča, ali ako u imeniku imate stručnjaka ili ste pak vi stručnjak/stručljak i spremni ste trošiti novac na gorivo ne vidimo zašto vam ovo ne bi bio svakodnevni prijevoz. Dodatni bonus je prst u oko ekološkim teroristima.

Najsličnije u današnjoj ponudi automobila je…?

Jaguar danas u ponudi nema automobil s V12 motorom, a nedavno je i XJ modelska linija umirovljena. Svi preostali modeli u Jaguarovoj ponudi značajno se razlikuju od Jaguara u 80-im ili 90-im. Ako želite sportsko-luksuznu V12 limuzinu morat ćete se rastegnuti na Rolls Royce-a i Bentleya.

Koliko je rijedak?

U ovoj generaciji proizvedeno je oko 1000 primjeraka pa hrabri neka požurite na oglasnike po svoj.

DOJAVE IZA VOLANA

Kad sjednete za volan jednog ovakvog automobila, shvatite da su četiri kotača jedina sličnost između luksuznog automobila prošlog i ovog stoljeća. Prva stvar koju ćete primijetiti čim sjednete u ovaj automobil je ogromna količina kože i drva kojim ste okruženi. Sjedala su iznimno udobna i ni ne trude se ići u bilo kojem smjeru sportskih oblika - ovo nije automobil za to. Na volanu je osim kože i drvo jer nekoć, kada ekologija nije bila riječ koja se najviše pretražuje na Google-u, koža i drvo bili su simboli luksuza.

Kada upalite automobil, stvar koja bi vas mogla iznenaditi jest činjenica da V12 motor uopće nije toliko glasan. U usporedbi s V8 motorom, V12 radi puno mirnije i zrelije. Ako bi trebali usporediti s nečim, V8 je onaj lik koji nosi majicu na kojoj piše ARMANI i koji želi da ga svi vide, a V12 je gospodin u godinama koji ne traži da ga svi gledaju. 315 konja tada je bilo nezamislivo puno, a danas najjača verzija Golfa ispucava više snage. Što time želimo reći jest da ovim automobilom nećete dobivati utrke ili biti najbrži u zavojima, ali teško će vam neki novi automobil nadmašiti osjećaj za volanom i mačku na haubi kada se vozite na kavu s kompićima entuzijastima.

Stvar koja nas je iznenadila je činjenica da prostora u automobilu stvarno nema puno, čak naprotiv. U isto vrijeme kada se ovaj automobil prodavao Mercedes-Benz je proizvodio kultnog W140 poznatijeg kao “Genscher”, a razlika u prostoru u ta dva automobila je kao da uspoređujete Polo i Passata, barem prema našem dojmu.

Kada se podvuče crta, Daimler XJ12 podsjetio nas je zašto toliko ljudi diljem svijeta voli automobile i teško nam je zamisliti da će novi automobili s čudnim imenima izazivati sličnu nostalgiju za 20 godina.


ZA ENTUZIJASTE

Koliko košta?

Nabava ovog automobila neće vas baciti u dužničko ropstvo jer je prosječna cijena u rasponu od 10 do 20 tisuća eura, ali održavanje je, nažalost, jedan veliki financijski horor.

Kako ga mogu nabaviti?

Klikom na…

Previous
Previous

Kompletna BMW Serija 3 Touring

Next
Next

Dizelska Mazda CX-60