Nastavak romantike u Torinu

Alfa Romeo 155 V6 TI

Koliko vas je ikada čulo za Fiat Downtown?

O čemu se radi?

Riječ je o muzeju automobila koji se nalazi u talijanskoj prijestolnici automobilizma. Torinski muzej automobila, iliti Museo dell’Automobile di Torino jedan je od većih i sadržajnijih muzeja u Italiji. Kao što mu ime sugerira, nalazi se u Torinu, gradu iz kojeg potječe Fiat, Lancia i Abarth, grad u kojemu je sjedište našla Alfa Romeo, grad gdje su stari prdonje Bertone, Pininfarina i Giugiaro škrabali prve automobile i grad u kojem je sniman jedan od najboljih filmova u povijesti, ‘pravi’ Italian Job, tj. Dobar posao u Italiji s Michael-om Caineom. Kako je Milano kolijevka mode, tako je Torino kolijevka automobilizma u Italiji.

Torino možda nije najbliži kada je riječ o putu automobilom iz Hrvatske, ali ako si skratite put stajanjem u Milanu (gdje se nalaze krasni dućani s krpicama za žene i sve one koji se osjećaju tako), ili Bresciom (gdje se nalazi muzej Mille Miglie), nije baš tako jako daleko.

Koliko mi vremena treba?

Računajte na minimalno dva sata za stalnu postavu te ako vam se posreći, možda ulovite i neku izložbu koja će tražiti barem sat do dva ekstra. Kada smo mi bili aktualna je bila fantastična izložba posvećena Rally utrkama i divljini Grupe B, kojoj smo već posvetili tekst i koja, na sreću, još uvijek traje.

Koliko košta upad?

Upad u MAUTO (Museo Nazionale dell’Automobile Torino) je maksimalno 16 € po glavi. To se može reducirati na niz načina, a najbolji je ako ćete posjetiti još neki muzej ili izložbu pa kupite Piemonte karticu koja vam većinu tih muzeja snizi na par € po glavi.

Isplati li se?

Neupitno. Postava je vrlo raznolika, zanimljiva i jako dobro posložena. Fokus je naravno na talijanskim automobilima, uz ugodnu dozu američkih, njemačkih ili britanskih komada. Gdje još možete vidjeti Turbinu, rastavljeni Fiat 500 ili koncept Brere?

Kakav je gift shop?

Nekada se čak više veselimo gift shopu u muzeju nego samom muzeju… Vrlo je dobar s raznolikim proizvodima svih cjenovnih kategorija te ako ste dovoljno dubokog džepa, sigurni ćete promaći nešto za sebe. Bilo je sjajnih Bugatti majica, ali smo ipak odlučili pričekati da nam stigne onaj Chiron koji smo naručili preko brata Mate…

Opći dojmovi?

U prizemlju muzeja nalazila se Rally sekcija koju smo već detaljno opisali na linku. Mi smo prvo odradili gornje katove, a tek na samom kraju se spustili niže. Stalna postava kreće na samom početku automobila, od prvih inačica koje podsjećaju na kočije pogonjene motorima s danas komičnim konjskim snagama do modela iz 20-ih godina prošlog stoljeća koji su nama osobno poprilično nezanimljivi. S druge strane, vrlo je zanimljivo vidjeti koliko su automobili napredovali u 150 godina te kako su neki od današnjih proizvođača automobila bili prisutni na tom istom tržištu i prije 130 godina. Peugeot, Benz ili Fiat već jako dugo rade automobile, a sumnjamo da bi mladi Mr. Peugeot ili Mr. Agnelli bili zadovoljni s trenutnom situacijom u njihovim tvornicama.

U 30-ima kreću zanimljive stvari. Citroen Traction Avant koji je donio značajan broj inovacija u autoindustriju i učinio automobile sigurnijim i lakšim. Lancia Aprilia, Ford Jeep, Cisitalia 202 i niz drugih rijetkih i pomalo opskurnih automobila slijedi. Također, izložena je i nekolicina teškaša - Mercedes Benz 540K možda ne budi previše slika u glavi, ali je model koji je bio vrlo popularan u Hitlerovoj Njemačkoj te je jedan čak završio u tadašnjoj NDH, kao dar Hitlera Anti Paveliću, dok ga je kasnije navodno koristio i Tito. Čak i ako ne znate kako izgleda, dimenziju i pojavu teško je zanemariti.

Fiat 500

S obzirom na to da se radi o muzeju u Torinu, dvorištu Fiata, valjalo bi spomenuti i kultnu 500-ticu. Sve je počelo s Topolinom u 30-ima koji je prerastao u Nuova 500. Nuova je ono što većini pada na pamet kada je riječ o Fiatu 500. Nuova 500 jedan je od najvažnijih automobila u povijesti te osim što ih je napravljeno skoro 4.000.000, bio je prihvatljiv, ekonomičan i nadasve atraktivan. Na tragu toga su u Fiatu 2007. godine povodom pola stoljeća od klasične 500-tice odlučili napraviti novi model, 500 kakav danas nalazimo na našim prometnicama. U Torinu je izložena nekolicina novih modela u nizu različitih situacija - rastavljen, razbijen ili parkiran uza zid, otprilike sve što mi svakodnevno nalazimo na našim prometnicama.

Osim 500-tica prisutna je Panda, 600-tica, 130 Coupe, ali i jako rijetka i posebna Turbina. Turbina osim što je bila pogonjena na pomalo neuobičajen način, bila je nevjerojatno aerodinamična. Primjera radi, Cd, tj. Drag Coefficient Mercedesa EQS koji je najaerodinamičniji masovno prodavani automobil je 0,20, a Turbina je imala 0,14.

Što se ostalih brendova tiče, Alfa Romeo je očekivano vrlo zastupljena, Giulietta, Disco Volante, Spideri, pa čak i Concept prema kojem je izrađena Brera.

Od cjenovno ozbiljnijih proizvođača, Ferrari je imao vrlo dobru postavu te je uz nekolicinu F1 vozila prisutan 208 GTB, 365 GT4, 308 GTB i jedan Ferrari koji nećete nikada imati prilike vidjeti uživo. Postoje samo 2 primjerka od kojih se jedan nalazi u Torinu, a drugi je u vlasništvu obitelji Chinetti. Obitelj ga je 2014. pokušala prodati na aukciji, ali 23.500.000$ im nije bilo dosta. Radi se o modelu 365 P Berlinetta Speziale broja šasije 8815 koji je rađen za velikog gazdu Fiata, Giannija Agnellija 1966. godine. U cijelom muzeju jedini automobil koji se ne smije fotografirati je upravo taj. Na linku možete vidjeti o čemu se točno radi LINK.

Formula 1

Uz velik broj rijetkih i kultnih automobila bilo je za očekivati da ćemo naići i na nekolicinu čudnih i pomalo šokantnih primjeraka. Fiat Downtown, vjerujemo da nitko nije čuo za njega, ali radi se o Smartu prije Smarta. Napravljeno je tek 2 komada, a pogonjen je električnim motorom koji je proizvodio čak 9,5 konjskih snaga koje su ga u idealnim uvjetima gurale do čak 300 kilometara po punjenju. Drugi opskurni Fiat je EcoBasic, predstavljen 1999. godine s idejom minimalne potrošnje (ispod 3l/100km) i idealnog gradskog automobila. Ukupno je proizvedeno 10 komada, a minimalistički i eko osviješteni pristup nije zaživio.

Na samom kraju, nakon što izađete iz dijela sa stalnom postavom, na putu prema izlazu dočekat će vas Lamborghini Diablo i Murcielago, Ferrari 360, Boxster, Panamera i još pokoji zanimljiv automobil. Ovdje nije riječ o stalnoj postavi niti o privremenoj izložbi, već o automobilima koje je talijanska financijska policija zaplijenila u akciji ‘Rien ne va plus’ gdje je razbijen lanac fiktivnih prodaja s ciljem zaobilaženja plaćanja poreza.

Puno sreće želimo u potrazi za smještajem u Torinu i kupovini karata za ovaj odličan muzej.

PS. Ako se stvarno odlučite za put u Torino, budite slobodni javiti nam se da Vam skratimo posao istraživanja što se sve može vidjeti. 
Previous
Previous

Kako stvarno funkcionira njemačka ‘zabrana dizelaša’?

Next
Next

Sveti Volkswagen Golf