620kg čistog veselja

MG Rover Mini

POGLED IZVANA

Tko je danas s nama?

Legenda britanske kulturne i automobilističke povijesti, Mini iz doba kada je kompanija još uvijek bila u rukama Britanaca, a ne BMW-ov ‘mladenački’ podbrend. Ovaj Mini je iz 1989. godine te se svrstava pod Mark V seriju. Petu seriju najlakše ćete prepoznati po malo većim kotačima i plastičnim blatobranima iznad njih.

Koliko je prešao?

Na satu stoji malo manje od 41.000km.

U kakvom je stanju te koje je boje i veličine?

Po dolasku u Hrvatsku Mini je bio na svim potrebnim kontrolama i pregledima kako bi bio doveden u najbolje moguće stanje. Boja je English Classic White, da je na modernom automobilu rekli bi da je ružna, ali Miniju baš dobro stoji, što i sam naziv sugerira. Što se dimenzija tiče, jedino manje što smo vozili bili su Smart i Zhidou D2s, a potonji čak ni ne spada u automobile. Mini je dug ‘mini’malno preko 3 metra i širok metal i pol’, a na vagu donosi perolakih 620kg.

Kakva su svjetla?

Prednja su prepoznatljiva, legendarna i naravno, okrugla. Što se onih straga tiče, imamo dojam kao da u inicijalnom dizajnu nisu bila, nego su nataknuta iz čiste nužnosti. O tehnologiji nećemo…

Kakvi su kotači?

Kao što smo ranije spomenuli, jedna od prepoznatljivih odrednica ove generacije Minija su kotači koji dolaze u danas nezamislivoj dimenziji od 12 (dvanaest) zolla. Širina guma je 145, a profil 70, iako smo mi kao slabi poznavaoci guma malih promjera vjerovali da ih je teško naći, vlasnik i internet pretraga su nas razuvjerili.

Hvata li poglede?

Apsolutno. Ne samo poglede, nego i osmijehe, jer kako pogledati ovaj automobil i ne nasmijati se. Originalni Mini jednostavno izaziva radost svima oko sebe.

POGLED IZNUTRA

Kakva su sjedala, volan i ručica mjenjača?

Sjedala su izvedena u kombinaciji kože i tkanine te imaju ‘foteljast’ osjećaj, kao da ćete se svaki čas preliti iz njih. Bočne potpore nema, ali to nije niti bit ovog automobila. Volan, kao što je vidljivo sa slika nije originalan, te je on jedan od nekoliko stvari koje je vlasnik odlučio promijeniti kako bi se ugodnije osjećao tijekom vožnje. Jednako tako, neki Miniji nisu dolazili s pokazivačem okretaja kojeg je vlasnik ovdje ugradio naknadno. Ručice mjenjača ćemo se dotaknuti u Tehničkom Pregledu.

Gdje mogu pospremiti stvari?

Pa, ustvari, nigdje. Na suvozačkoj strani, gdje bi očekivali pretinac za rukavice nalazi se polica na koju možete ponešto odložiti, ali ne i sakriti.

Što ima zanimljivo od opreme?

Ako promotrite 3. sliku u ‘rešetci’ (grid, jel’), primijetit ćete sve stavke opreme koje ovaj automobil posjeduje, izuzev cool faktora, koji je vidljiv na svim slikama.

Redom - prva izvlačna tipka je čok, crni neoznačeni prekidač upravlja svjetlima, nakon toga su ‘sva četiri’ i grijanje zadnjeg stakla.

Zadnji prekidač zaslužuje vlastiti paragraf. Na prekidaču je sličica koja izgleda kao pedala, a ako stisnete prekidač, pedala će zasvijetliti i nikome neće biti jasno što se događa. Nakon internet pretraga otkrili smo da se radi o svjetlu upozorenja za prenisku razinu kočione tekućine. U redu. Ali zašto je onda izvedeno u obliku prekidača? Po zakonu automobili moraju imati upozorenje za prenisku količinu kočione tekućine, te se ta ista lampica koja vas upozorava mora moći testirati. U prijevodu, pritiskom na tipku s pedalom vi ne činite ništa drugo nego testirate radi li lampica u tom prekidaču, ako se nađete u situaciji da vam fali kočione tekućine, taj prekidač će se sam upaliti neovisno u kojoj poziciji se nalazio, ako ste ga redovito testirali, naravno…

Tu je i ventilacija kojom upravljate putem desne izvlačne tipke i ‘kliznika’ ispod.

Prtljažnik?

Osim što se rezervoar nalazi u prtljažniku, stat će vam oko 110 litara ostalih stvari. Ako bi to svrstali u današnje pojmove, najnovija 911-ica ispod prednjeg poklopca ima 132 litre.

Situacija na stražnjoj klupi?

Ako Guinessov rekord za najveći broj ljudi u classic Miniju iznosi 27, možda situacija na stražnjoj klupi i nije tako loša?

TEHNIČKI PREGLED

Što je ispod haube?

Ispod poklopca motora nalazi se benzinac s čak 44 konjske snage i zapremninom od skoro 1l, točnije 0.998 litara. Blok motora ovog radišnog automobila skriva čak 4 cilindra.

Što mijenja brzine?

Vaša desnica šaltati će kroz 4 brzine i rikverc. Zanimljivost je drška mjenjača na kojoj piše Paddy Hopkirk i broj 37. Paddy je bio vozač Rallyija koji je u Mini Cooper S-u po prvi puta osvojio Monte Carlo Rally 1964. godine.

Koliko troši?

Subotom na špici i tijekom skupljanja pogleda trošit će oko 6 litara, dok će ga agresivnija vožnja dogurati i do 12.

Pogon je na…?

Prednje kotače. Mini, kada je lansiran 1959. godine, bio je prvi automobil s vodeno hlađenim motorom s četiri cilindra montiranim transverzalno.

ZANIMLJIVOSTI

Što je značio za svoje razdoblje?

Mini je jedna od važnijih inovacija kada je riječ o povijesti autoindustrije. Prvi modeli ugledali su svjetlo dana 1959. godine kao proizvod British Motor Corporationa, tj. ujedinjenih Austin i Morris Motorsa. Mini je nastao kao odgovor na naftnu krizu u 50-ima te je donio veliki broj inovacija poput ranije spomenute činjenice da je Mini prvi automobil koji je imao zračno hlađeni motor s četiri cilindra montiran transverzalno i pogon na prednje kotače. Takva montaža motora omogućila je značajan porast u kabinskom prostoru automobila. Također, unaprijeđeni ovjes, radijalne gume i nisko težište bili su krucijalni za pozicioniranje ovog automobila u povijesnim knjigama.

Mini Classic imao je značajnu ulogu u kultnoj britanskoj seriji Mr.Bean. Bean je u seriji vozio MK4 verziju u jarko zelenoj boji s crnim poklopcem motora i naravno, foteljom na krovu. Za seriju su koristili ukupno 5 Minija, od čega su samo 3 bila funkcionalna, a 2 su služila samo kao rekviziti bez motora.

Za sve one koji do sada nisu imali priliku ili nisu znali preporučujemo pogledati film ‘Dobar Posao u Italiji’, original iz 1969. s legendarnim Michaelom Caineom i remake iz 2003. godine u kojem su poznata lica poput Charlize Theron ili Jasona Stathama.

Može li se voziti svaki dan?

Apsolutno, samo morate prihvatiti činjenicu da je ovo malen i nizak automobil te biti na oprezu od X6-ica i Q8 koje 620kg pojedu za doručak.

Najsličnije u današnjoj ponudi automobila je…?

Iako su novi Miniji vizualno vrlo slični, daleko su oni od statusa koji je ovaj automobil nosio.

Koliko je rijedak?

Minija je tijekom druge polovice 20. stoljeća napravljeno preko 5 milijuna, ali naći održavanog s dobrom limarijom jako je teško.

DOJAVE IZA VOLANA

Ovaj mališan proizveden je za francusko tržište gdje je proveo prvih 10 godina, a nakon toga je uvezen u Ujedinjeno Kraljevstvo te potom u Hrvatsku.

Činjenice da je ovaj Mini star preko 30 godina i da ima samo 44 konja stvorile su nam neke predrasude koje su se ispostavile kao vrlo pogrešne. Niti je preslab, niti je težak za voziti, niti je dosadan. Štoviše, sve je suprotno! Ovjes je tvrd, djelomično zbog Bilstein amortizera, a djelomično zbog drugog vremena u kojem je dizajniran i proizveden. Također, sve je mehaničko tako da nekada treba gurnuti jače ako ne ide iz prve ;).

No, sve te stvarčice potpuno padnu u drugi plan kada krenete voziti i shvatite koliko se komforno osjećate u ovakvom automobilu. 40 konjskih snaga definitivno nije puno, ali možete iskoristiti svaku od njih i doživjeti automobil u punom sjaju.

Što se uobičajenih stvari tiče, Mini je vrlo pregledan i jednostavan za voziti, razbijati glavu oko parkinga je potpuno apsurdno jer će stati bilo gdje, jednako kao i razbijati glavu oko autoputa jer se tamo ionako ne nalazi zabava za Minija.

Nakon razgovora s vlasnikom, i naravno vožnje s njim koji je puno iskusniji u Miniju i zna koje su mu granice ostali smo šokirani činjenicom koliko ovakav mali automobil dobro drži cestu. U normalnim uvjetima sa suhom cestom morate se zaista potruditi da mu zadnji kraj ‘zapleše’, što vam ustvari daje jako puno prostora za ‘igru’.


ZA ENTUZIJASTE

Koliko košta?

Cijene variraju od nekoliko tisuća eura, do desetaka tisuća ovisno o modelu, godini, stanju…

Kako ga mogu nabaviti?

Iako se po našim oglasnicima da naći pokoji primjerak, za veći izbor i specijalne edicije ćete se ipak morati zaputiti van granica lijepe naše.

Previous
Previous

Raskopat ću ti dvorište!

Next
Next

Švedska serija 5