Dodatna snaga uz “stotku” ?

Benzin i njegovi oktanski brojevi.

Vozite se s posla kući u vašem gradskom benzincu, kada odjednom na instrument tabli vidite žutu lampicu koja znači da je vrijeme za dotočiti gorivo. Oblije vas znoj, “pa zar opet?”, “…ti piješ više nego ja”, “kud baš u utorak kad su digli cijene”… Svjesni ste da je jedino rješenje da se zaputite prema benzinskoj postaji i napojite vašeg ljubimca. S obzirom na to da vaš autić pije benzin (o dizelu uskoro), na benzinskoj postaji imat ćete više opcija što tankati. Konkretno par različitih pištolja koji na sebi imaju različite brojeve - 95, 98 i ponegdje 100. Ti brojevi označavaju RON (Research Octane Number) te je u pitanju oktanski broj goriva. Trudit ćemo se što manje ulaziti u detalje i ponavljanje gradiva mature iz fizike. Taj broj znači da se kod benzina s oktanskim brojem 95 u smjesi nalazi 95% izooktana i 5% heptana - logično, kod 98-ice je 98 i 2 itd. - manje je slobodnih atoma vodika koji su spremni za samodetonaciju.

Oktanski broj mjera je koja prikazuje otpornost goriva na detonaciju kada je stlačeno unutar cilindra motora. Proizvođači u gorivo dodaju aditive koji povećavaju oktanski broj, samim time i otpornost goriva. Na našim prostorima, a i uobičajeno - 95 je onaj “običan”, ujedno i najjeftiniji na benzinskoj stanici, a 98 ili 100 su premium, samim time i skuplje opcije. Da stavimo kontekst razlike, trenutno je cijena Eurosupera 95 u Hrvatskoj oko 1,4 EUR, dok se cijena skupljeg, Eurosupera 100 kreće oko 1,7 EUR. Što se 98-ice tiče, nismo sigurni nudi li se ona uopće i dalje kod nas…

U nastavku ćemo proći neke segmente kako bi korištenje jednog ili drugog goriva moglo utjecati na vašu vožnju.

Domet

Sigurno vas je barem jednom kompić na benzinskoj gledao s malo čuđenja jer točite 95 benzin, a on kaže “moj mali pije samo stotku” i zato je njegov 1.8 TSI Passaterati efikasniji i uspijeva proći više kilometara. Ukratko, to je mit. Razlike između 95 i 98 benzina su toliko male da se ne može jednoznačno odrediti hoće li vam točenje 98 benzina u “normalan” auto povećati domet, već je vrlo vjerojatno razlika u stilu vožnje. Činjenica je da benzin s oktanskim brojem 98 ima manju šansu za samozapaljenje čime bi u duljem vremenskom periodu mogao trošiti manje goriva, no to samo po sebi nije dovoljno da bi jednoznačno mogli reći da troši manje goriva.

Snaga

Da, činjenica je da je gorivo s većim oktanskim brojem efikasnije - da nije tako, ne bi ni postojalo. S obzirom na to da je otpornije na samozapaljenje, manje se goriva troši u slučaju nepotpunog izgaranja. Kako ovo nije promotivni članak, možemo vam reći da vaš SDI neće ići puno brže ako utočite skuplje gorivo već bacate novac u prazno. Automobili s jačim i većim motorima imaju propisan 98 ili 100 benzin jer motori rade na većim temperaturama, samim time je i veća šansa za samozapaljenje i onda ima smisla točiti bolje gorivo.

Trajnost motora

Ovdje se opet krije puno narodne predaje gdje jedni kažu jedno, a drugi drugo. Međutim, čak i proizvođači u svojim materijalima navode da korištenje benzina s većim oktanskim brojem neće povećati trajnost motora, naravno, osim ako je u pitanju automobil sa sportskim motorom.

Zaključak je da ne točite benzin s manjim oktanskim brojem nego što je to proizvođač preporučio kako ne bi došlo do slabijeg rada motora, na primjer 95-ku u motor za koji je propisano 98 ili 100. Moguće je da spomenuto gorivo neće moći izdržati visok tlak u motoru i da će, ako se to učestalo događa, skratiti trajnost motora.

S druge strane, ako vam proizvođač preporučuje gorivo s oktanskim brojem 95, a vi u njega natočite 98 ili stotku, ništa se osobito neće dogoditi. Automobil bi vas možda mogao počastiti malo boljim performansama, ali glavno je pitanje hoće li Punto znati dovoljno cijeniti skupocjena pića koja mu nudite ili će se ponašati kao uz dobru staru Žuju, a vi ćete biti na parizeru?

Previous
Previous

Vozite li ili orete s tim 520d-om?

Next
Next

Novi BMW serije 5 (G60)